Eksperci

prof. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
Wybitny pedagog, wychowawczyni i promotor wielu badaczy z obszaru pedagogiki i pokrewnych. Autorka dziesiątek publikacji książkowych i setek innych, dotyczących edukacji i wychowania małych dzieci, zwłaszcza fundamentalnych pozycji z zakresu wychowania przedszkolnego i edukacji matematycznej. Założycielka i pierwszy dyrektor Instytutu Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Od roku 2022 profesor emeritus, czynnie zaangażowana w liczne projekty badawcze i wdrożeniowe.

dr Maja Wenderlich
Doktor nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogiki, adiunkt w Zakładzie Zrównoważonego Rozwoju Instytutu Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół uzdolnień matematycznych oraz wczesnej nauki języków obcych u dzieci. Jest autorką monografii poświęconej doświadczeniom krystalizującym oraz licznych artykułów dotyczących rozwijania zdolności matematycznych i nauczania języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Doświadczenie zawodowe zdobywała, pracując w placówkach przedszkolnych i szkolnych w Toruniu oraz Warszawie. Jej praca łączy teorię z praktyką, a pasja do wspierania rozwoju najmłodszych znajduje odzwierciedlenie w jej badaniach oraz działalności dydaktycznej.

dr Anna Mikler-Chwastek
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Małego Dziecka w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Autorka wielu publikacji dotyczących rozwoju małego dziecka, które ukazały się jako monografie, artykuły w czasopismach punktowanych, rozdziały w monografiach naukowych oraz publikacjach popularyzujących wiedzę. Prowadzi szkolenia dla opiekunek małych dzieci, a także nauczycieli przedszkoli i szkół w zakresu rozwoju dzieci. Specjalizuje się w tematyce dotyczącej:
prawidłowości i zaburzeń rozwoju psychoruchowego
nabywania przez małe dzieci kompetencji w zakresie samodzielności elementarnej
roli aktywności ruchowej w dla rozwoju psychoruchowego
wspomaganiem rozwoju dzieci w obszarze motoryki małej.

dr Edyta Żebrowska
Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Kard. St. Wyszyńskiego i logopedii na Akademii Pedagogiki Specjalnej. Swoją drogę zawodową rozpoczęła od nauczania języka polskiego w szkole, a następnie przeniosła swoje zainteresowania na grunt logopedii. Obecnie wykłada na Akademii Pedagogiki Specjalnej oraz pracuje jako logopeda w Centrum Zdrowia Dziecka, a także w jednym z warszawskich przedszkoli. Prywatnie szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci.

dr hab. Jan Amos Jelinek, prof. APS
Dr hab. Jan Amos Jelinek, prof. APS, jest kierownikiem Zakładu Edukacji dla Zrównoważonego rozwoju w Instytucie Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od 18 lat zajmuje się procesem uczenia się dzieci w zakresie edukacji matematycznej, przyrodniczej i technicznej. Prowadzi badania w zakresie zainteresowań technicznych i zadatków uzdolnień technicznych wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Jest autorem koncepcji wspomagania rozwoju zadatków uzdolnień technicznych (opublikowanej w książce Dziecko konstruktorem, 2018). Prowadzi projekty wdrożeniowe (np. Nowosądecki Projekt Edukacji technicznej, Lubuski Projekt Edukacji Technicznej). Efekty swojej działalności popularyzuje w ramach strony dzieciecafizyka.pl.

dr Izabella Kucharczyk
Doktor nauk humanistycznych, pedagog specjalny (tyflopedagog i oligofrenopedagog). Absolwentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie. Pracuje na stanowisku adiunkta w Zakładzie Terapii Pedagogicznej (Instytut Pedagogiki Specjalnej) w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jej zainteresowania naukowe i praktyczne koncentrują się na problematyce trudności w sferze sensorycznej, emocjonalno-społecznej, motywacyjnej i poznawczej u dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Bada również ich wewnętrzne i zewnętrzne zasoby oraz funkcjonowanie poznawcze dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku.

dr Claudia Chovgrani
Nauczycielka wychowania przedszkolnego, badaczka w dziedzinie edukacji międzykulturowej. Absolwentka studiów magisterskich na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, a także kulturoznawstwa ze specjalnością Ameryka Łacińska. Ukończyła również studia licencjackie na kierunku pedagogika międzykulturowa i edukacja dorosłych na Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej.
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Jej rozprawa doktorska pt. Teoria i praktyka edukacji międzykulturowej w kontekście działań warszawskich nauczycieli koncentrowała się na analizie sposobów wdrażania edukacji międzykulturowej przez nauczycieli oraz wyzwań, z jakimi się mierzą.
Obecnie pełni funkcję doradcy metodycznego w zakresie wychowania przedszkolnego w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES). Koordynowała liczne projekty międzynarodowe, w tym programy Erasmus+ i POWER, koncentrujące się na podnoszeniu kwalifikacji nauczycieli oraz wdrażaniu strategii edukacji międzykulturowej i społeczno-emocjonalnej.
W swojej pracy dydaktycznej i badawczej skupia się na wspieraniu dzieci z różnorodnych środowisk kulturowych i społecznych poprzez innowacyjne metody nauczania oraz projekty integracyjne. Aktywnie prowadzi szkolenia i warsztaty dla pedagogów, koncentrując się na rozwijaniu kompetencji międzykulturowych, włączających metodach nauczania oraz wykorzystaniu nowych technologii w edukacji wczesnoszkolnej.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy z dziećmi, nauczycielami i rodzicami, a także pasji do edukacji i różnorodności kulturowej, nieustannie rozwija i wdraża nowoczesne podejścia w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

dr Marta Wiśniewska
dr. n. hum. w zakresie pedagogiki, pedagog specjalny: oligofrenopedagog, logopeda, instruktor senior i terapeuta metody integracji sensorycznej. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w W-wie oraz Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2003 roku pracuje z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, ASD, zespołami neurologicznymi.
Adiunkt w Zakładzie Interdyscyplinarnych Badań w Obszarze Niepełnosprawności Intelektualnej i Wczesnego Wspomagania Rozwoju w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, nauczyciel dyplomowany - specjalista w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 213 w Warszawie, konsultant w FizjoFly Gabinet Fizjoterapii Kobiet i Dzieci.
Autorka wielu publikacji poświęconych diagnozie i terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, w tym Profilu Sensorycznego Dziecka (PSD), Skali do oceny wrażliwości kompleksu ustno-twarzowego (SWOKUT) oraz artykułów punktowanych (m.in. Psychiatria – Medycyna Praktyczna, Pediatra Polska, Postępy Neonatologii).
Jej zainteresowania zawodowe koncentrują się m.in. na diagnozie i terapii rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia nieprawidłowości procesów sensoryczno-motorycznych dla całościowego funkcjonowania, diecie sensorycznej, trudnych zachowaniach. Obecnie zajmuje się diagnozą zaburzeń przetwarzania sensorycznego u osób dorosłych.
W latach 2008-2014 prezeska Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. W latach 2008-2015 redaktorka krajowa, a w latach 2019-2023 redaktorka naczelna kwartalnika INTEGRACJA SENSORYCZNA. Laureatka konkursu naukowego organizowanego przez Międzynarodowy Instytut Nowych Technologii przy Fundacji Promyk Słońca we Wrocławiu (2013). W 2022 roku odbyła dwumiesięczny staż w CZD w oddziale Oddział Gastroenterologii, Hepatologii, Zaburzeń Odżywiania i Pediatrii. Uczestniczka wielu szkoleń, konferencji i sympozjów medycznych.

dr hab. Krystyna Rymarczyk, prof. SWPS
Dr n. biologicznych, psycholog, neuropsycholog, kierowniczka Katedry Psychologii Biologicznej na Wydziale Psychologii SWPS w Warszawie. Członkini Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Specjalizuje się w tematyce mózgowego podłoża funkcji psychicznych w mózgu, w tym procesów emocjonalnych w okresie rozwoju i dorosłości. Kieruje zespołem realizującym badania dotyczący wpływu neuromodulacji w zaburzeniach regulacji emocji (samookaleczeniach) w okresie adolescencji. Interesuje się także wpływem tzw. screen mediów na rozwój mózgu dziecka oraz bada zależności pomiędzy aktywnością fizyczną a rozwojem poznawczym dzieci. Autorka artykułów opublikowanych w prestiżowych czasopismach z dziedziny neuronauki. Wykładowca i popularyzatorka wiedzy o mózgu.

dr Agnieszka Piechowicz
Doktor nauk humanistycznych, asystent badawczo-dydaktyczny w Zakładzie Pedagogiki Małego Dziecka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Nauczycielka wychowania przedszkolnego i terapeuta pedagogiczny z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem. Autorka artykułów naukowych z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz autobiograficznej książki poświęconej kobiecemu kryzysowi psychicznemu w okresie okołoporodowym.